måndag 7 januari 2013

Sjukhusbesök med diabetesen

Hej! Vet att det va skitlänge sen jag bloggade, så därför är jag här igen.
Det jag mest ska berätta om är mitt besök på sjukhuset:
Förra veckan var jag tillsjukhuset och kollade min diabetes, som alla diabetiker gör några gånger om året.
Jag fick väga mig och mäta mig.
Man får också ta ett prov, stick i fingret som kallas för HBA1C.
Jag låg på 44, tro inte nu att det mäts i samma enhet som mitt vanliga blodsocker gör, för då skulle jag nog vara död om jag låg på 44, tror jag??
HBA1C är ett medelvärde under en period, ungefär en månad.
De har bytt system, förut kunde man ligga på tex. 5,4 i medelvärde, och det låter ju bra, för det är ju det man ska ligga på, men nu har de gjort om det. Ingen aning varför, det vart bara krångligare.
Nu mäter man i någonting annat och då är det bra och ligga mellan 52-57 på HBA1C.
Jag kommer inte ihåg vad jag låg på sist, har för mig att det var lite lågt.
JAG ÄR SUPERGLAD FÖR JAG KOMMER INTE BEHÖVA TA BLODPROV I ARMEN MER!
Det har varit min VÄRSTA fobi!
När jag blev inlagd på sjukhuset va jag så smal att de inte kom åt blodådrena, så de stack mig MÅNGA gånger, och det gjorde ont.
Efter det har jag varit rädd, min läkare har alldrig reagerat utan bara sagt att jag kan väl ta emblaplåster, men det är ju inte det.
Nu när jag var inne va vi hos en annan diabetessjuksköterska, för den andra hade semester. Och hon va superbra! Hon sa att jag kunde ta blodprover i fingret, bara med ett vanligt stick. Och det gjorde jag mer än gärna, stick i fingret tar jag ju ändå 6ggr per dag, då kan det väl inte skada med ett till.
Och för att hon såg att jag ändå va ganska nerrvös så fick jag en biobiljett!!
Jippie!
Efter var vi o schoppade lite smått.

I lördags var det Grytgölsrevyn, det har inte hänt nåt på webben än så länge, men man hoppas ju att några bilder kommer finnas tillgänliga. Nu ska jag spela ordjakten på mobilen, så hej svejs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar